ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» نتایج سه نشست اخیر ضد ایرانی با هدایت عربستان رابررسی می کند
چرا ریاض «تنها» ماند
مریم سالاری
خبرنگار دیپلماسی
امیدواری ریاض به کسب نتایجی که میتوانست از برگزاری چند نشست متعدد در شهر مکه حاصل کند، از دست رفت و مقامهای سعودی را بیش از پیش با این واقعیت روبهرو کرد که وضعیت حاکم بر منطقه تقویت کننده موضعگیری ضد ایرانی جبهه بازیگران عربی منطقه نیست. درست در روزهایی که ملغمه تحریم و فشار امریکا علیه تهران، باعث شده عربستان سعودی در فقدان متحدان قدرتمند اروپاییاش پیش روی ایران بایستد و بکوشد کشورهای عربی را به بهانه معرفی ایران به عنوان مهمترین خطر منطقه دور هم جمع کند، شکاف قابل ملاحظه بین سعودیها و نزدیکترین همپیمانانشان نشان داد چنان که باید راه همواری پیش روی ریاض قرار ندارد. سه نشست اخیر که در فاصله زمانی کوتاهی در شهر مکه برگزار شد، فراهم کننده فرصتی بود که ریاض تلاش کرد آنها را به محملی برای ادامه جبههسازی علیه ایران تبدیل کند. خاصه با نمایشی که پرده اولش با نشست سران اتحادیه عرب و بیانیه نمادین این نشست آغاز شد و در ادامه با گردهمایی اعضای شورای همکاری خلیج فارس ادامه یافت و پرده آخر این نمایش نیز با نشست نه چندان نتیجه بخش اعضای سازمان همکاری اسلامی ناتمام ماند. اگرچه ریاض برای پیوند دادن مسائل اخیر منطقه از جمله انفجار نفتکشهای مستقر در آبهای امارات و بی ثباتسازی در منطقه به جمهوری اسلامی ایران سنگ تمام گذاشت اما کمتر ناظری معتقد است که سعودیها به رغم این ادعاها از سه نشست یاد شده دست پر خارج شده باشند. چه خودداری عراق به عنوان یکی از کشورهای ذی نفوذ عربی در نشست اتحادیه سران عرب از امضای بیانیه پایانی که ایران را متهم به ایجاد ناامنی در منطقه میکرد، در کنار حضور نیافتن پادشاه قطر در این نشست از جمله نشانههای واگرایی در سیاست ضد ایرانی ریاض به شمار میآید. به نظر میرسد که بغداد بر خلاف ریاض و متحدان منطقهایاش سامان بخشی مناسبات و ترتیبات منطقهای را تا حدود زیادی متأثر از نقش آفرینی مؤثر تهران در معادلات منطقه میداند. این چنین بود که امیر کویت نیز از پذیرش درخواست ریاض برای روی آوردن به روشهای قلدرمآبانه علیه ایران امتناع کرد و خواستار پیگیری رویکرد مبتنی بر درایت و گفتوگو شد. مسقط هم حضور قابل اعتنایی در نشستهای مکه نداشت و تنها به پرکردن نمادین کرسی کشورش با مقامهای سطح پایین در اجلاسهای مکه بسنده کرد.
این در حالی است که گزاره تنها ماندن سعودیها در عرصه دیپلماتیک منطقه از نگاه رسانههای عربی منطقه در تبیین دستاوردهای اجلاسهای مکه دور نماند. چنان که المیادین نشستهای سه گانه در مکه را نشان دهنده این دانست که عربستان تنها امارات و شورای نظامی سودان، اسرائیل و بازهای امریکایی را در کنار خود دارد. الجزیره هم در گزارشی مینویسد: «ترامپ با نادیده گرفتن خواسته متحدان عربش به دنبال جنگهایی نیست که در آن سربازان زیادی را از دست بدهد، آن هم در حالی که یکی از وعدههای انتخاباتیاش، خارج کردن نیروهای امریکایی از مناطق درگیری، عدم ورود به جنگهای تازه و استفاده از جنگهای دیپلماتیک و زبان سیاست بود.»
رقابت در منطقه ذیل سیاست پرفراز و فرود امریکا
رقابت میان ایران و عربستان که تاکنون در حوزههای مختلفی چون عراق، سوریه و یمن بروز یافته است مانع از آن نیست که مجموع این رویدادها در سطحی فراتر و در چارچوب رابطه ایران و امریکا دیده نشود. یکی از عرصههای جدی که واشنگتن برای تقابل با تهران برگزید قرار گرفتن در جبهه کشورهای عربی برای پیگیری سیاست خاومیانهای اش بود.هدفی که بی تردید تنها به هدف ضد ایرانی ترامپ خلاصه نمیشود و منافع اقتصادی پروپیمان حاصل از معاملات هنگفت تسلیحاتی با کشورهای عربی را هم دربر میگیرد. منافعی که تا حدی زیادی نزدیکیاش به شرکای منطقهای واشنگتن را توجیه میکند. سوی دیگر این وضعیت نیاز حیاتی دولت ترامپ به کسب موفقیتی سیاسی و حل یکی از بحرانهای اصلی سیاست خارجی دولتش برای تضمین موفقیت در انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری است. نیازی که ترامپ پیشتر کوشیده بود از طریق برقراری زمینه مذاکره با پیونگ یانگ یکی از وجوه آن را تحقق ببخشد و از سوی دیگر با پیگیری سیاست تحریم و فشار منطقهای، چشم امیدی هم به واداشتن تهران برای نشستن بر سر میز مذاکره داشته باشد.
یعنی همان سیاستی که حالا متحدان عرب همپیمان امریکا را متوجه این واقعیت کرده که نمیتوان به شکل قطعی از غیرقابل اجتناب بودن رویارویی مستقیم ایران و امریکا یا خروج از وضعیت بحرانی کنونی از یک شرایط غیرقابل کنترل سخن گفت. از جمله نشانههای این شرایط پیش بینی ناپذیر انزوای عربستان در نشست با شمار زیادی از کشورهای عرب، دست کشیدن ترامپ از حمایت ریاض در جنگ فاجعه بار یمن، عقبنشینی او از شروط پیش گفتهاش برای مذاکره با ایران و ترغیب نخست وزیر ژاپن به عنوان نزدیک ترین متحد آسیایی اش برای سفر به تهران جهت مهیا کردن میز مذاکره میان ایران و امریکاست. رویدادهایی که حالا پیشنهاد بدون شرط مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا برای مذاکره با ایران که خبرگزاری رویترز روز گذشته روی خروجی اخبار خود قرار داد، این دیدگاه را تقویت میکند که عزم امریکا برای تحقق بخشیدن به دستاورد سیاسی سیاست خاورمیانهاش یعنی حل بحران رابطه با ایران بر پیگیری مزیت اقتصادی ناشی از رابطه با شرکای عربش سنگینی میکند.
این رویکرد امریکا که ناکامی ریاض در نشستهای بی نتیجه مکه بیش از پیش آن را نمایان کرد، چه بسا موجب میشود دیگر کشورها چون امارات که تحت تأثیر سیطره موهوم ریاض در منطقه امیدوار به دستیابی به اهدافشان هستند، با پیامهای ضد و نقیض ترامپ به تهران دیگر چندان امید و اتکایی به همراهی او در میدان مبارزه با کشورمان را نداشته باشند. چنانکه اسفندماه سال گذشته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، با بیان اینکه بسیاری از کشورهای عربی حتی در حاشیه جنوبی خلیج فارس روابط دوستانه ای با ایران دارند و لزومی برای ایجاد ائتلاف نظامی یا امنیتی در برابر ایران نمی بینند، گفته بود: «برعکس کشورهایی مانند عمان، قطر و کویت به دنبال جلوگیری از تنش آفرینیهای کاذب هستند و تلاشهای خوبی هم در دستور کار دارند. حتی امارات هم مواضع کاملاً منطبقی با عربستان ندارد و در داخل امارات متحده حاکمانی هستند که پیام همکاری و رفع سوء تفاهم میدهند.»
بعد از این اظهارنظر شبکه الجزیره به نقل از تحلیلگران مسائل منطقه ای صحت اطلاعات شمخانی مبنی بر ارسال پیامهای سری دوستانه برخی مسئولان اماراتی برای تهران را تأیید کرد؛ پیامهایی مبنی بر مخالفت اماراتیها با تنشزایی سیاسی و نظامی با ایران و ضرورت گفتوگو بین دو طرف.
الجزیره به نقل از این تحلیلگران نوشته بود: «شیخنشینهای الفجیره، الشارجه و دوبی، روابط و منافع مستحکمی با تهران دارند و این امارتها از سیاست ابوظبی در قبال ایران راضی نیستند.»
همه اینها را باید در کنار این واقعیت گذاشت که ایران در میانه چنین روزهای پرتنشی با واشنگتن، ریاض و متحدان منطقهایاش واکنشی کاملاً متفاوت و البته در امتداد سیاست خارجی دولت روحانی بروز داده است.
تقویت رابطه دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه، پیگیری ایده تشکیل مجمع گفتوگوی منطقهای و صلح جویی در عین داشتن نفوذ و قدرت منطقهای دست کم در ماههایی که گذشت مانع از آن شد که مجادلههای کلامی پرخاشگرایانه امریکا و ایران به درگیریهای بیشتر تبدیل شود و چه بسا استمرار آن به تفوق عقلانیت و کنار رفتن سیاست متوهمانه برای گوشهنشین کردن تهران بینجامد.
پمپئو: حاضریم بدون پیششرط با ایران گفتوگو کنیم
پاسخ ایران: تغییر رویکرد ملاک است، نه بازی با کلمات
واشنگتن باز هم به تهران پیشنهاد مذاکره داد. این بار وزیر خارجه امریکا که به سوئیس سفر کرده است در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه این کشور گفته کاخ سفید حاضر است بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند. مایک پمپئو اگرچه مدعی شده امریکا همچنان تلاش برای خنثی کردن سیاست ایران را ادامه میدهد اما برای نخستین بار از گفت وگوی بدون پیششرط با ایران سخن گفته است. شاید مقدمه طرح چنین پیشنهادی را ترامپ در خلال سفر به توکیو و در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن فراهم کرد جایی که رئیس جمهوری امریکا تأکید کرد که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست و گفت: «ایران با همین رهبران موقعیت تبدیل شدن به کشوری بزرگ را دارد. میخواهم به صراحت بگویم که ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم. ما به دنبال جلوگیری از تسلیحات هستهای هستیم.» او همچنین تأکید کرد که حاضر است برای رسیدن به توافقی تازه با تهران مذاکره کند. این موضعگیری بویژه از آن جهت حائز اهمیت میشود که پیشتر شروط 12 گانه جنجالی امریکا که چندی پیش در بیانیهای از سوی وزیر خارجه این کشور قرائت شد عملاً چشماندازی ناممکن از احتمال گفتوگوی تهران و واشنگتن به تصویر کشیده بود. اما دعوت جدید ترامپ به مذاکره که در توکیو مطرح شد، بلافاصله از سوی حسن روحانی، همتای ایرانیاش در نشست یکشنبه شب با ورزشکاران کشورمان چنین پاسخ گرفت که «ما اهل منطق و مذاکرهایم؛ اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بینالمللی به کنار میز مذاکره بنشیند و نه اینکه فرمان مذاکره صادر کند.» در پی چنین کنش و واکنشی بود که با قطعی شدن سفر نخست وزیر ژاپن به تهران که خبر آن را رسانههای ژاپنی بلافاصله بعد از سفر ترامپ به این کشور منتشر کردند، گمانهزنیها درباره ورود توکیو به عرصه میانجیگری میان ایران و امریکا تقویت شد. «آبه» قرار است طی روزهای۲۲ تا ۲۴ خرداد برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی به ایران سفر کند و احتمال میرود در کنار رایزنی پیرامون روابط دوجانبه برای مهیا کردن زمینه مذاکره میان تهران و واشنگتن هم پا پیش بگذارد. با این حال چنانکه مقامهای ایرانی تأکید کردهاند، به نظر میرسد تا زمانی که امریکا در عرصه مناسبات با تهران از سیاست فشار حداکثری خود عقبنشینی نکند، فراهم شدن شرایط گفتوگوی رو در رو امری دور از ذهن باشد.
واکنش وزارت خارجه به دعوت پمپئو
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر آمادگی بدون پیش شرط ایالات متحده برای مذاکره با «ایران» گفت: برای جمهوری اسلامی ایران بازی با کلمات و بیان اهداف پنهانی در قالب کلمات جدید ملاک عمل نیست؛ بلکه تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده امریکا در قبال ملت ایران ملاک است که تأکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.
ظریف: احترام شاید مؤثر باشد
وزیر خارجه کشورمان هم دیروز در گفتوگو با شبکه خبری ایبیسی امریکا درباره چشمانداز گفتوگوهای احتمالی با امریکا گفت که مذاکره با امریکا چندان محتمل نیست چون در واقع این مذاکرات ادامه روند فشار است. به گزارش فارس، محمدجواد ظریف تأکید کرد: تنها چیزی که با ایران کارایی دارد، احترام است. من قبلاً نیز گفتم که تهدیدات علیه ایران کارایی ندارد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. تلاش کنید که احترام بگذارید و این کار شاید مؤثر واقع شود.
خبرنگار دیپلماسی
امیدواری ریاض به کسب نتایجی که میتوانست از برگزاری چند نشست متعدد در شهر مکه حاصل کند، از دست رفت و مقامهای سعودی را بیش از پیش با این واقعیت روبهرو کرد که وضعیت حاکم بر منطقه تقویت کننده موضعگیری ضد ایرانی جبهه بازیگران عربی منطقه نیست. درست در روزهایی که ملغمه تحریم و فشار امریکا علیه تهران، باعث شده عربستان سعودی در فقدان متحدان قدرتمند اروپاییاش پیش روی ایران بایستد و بکوشد کشورهای عربی را به بهانه معرفی ایران به عنوان مهمترین خطر منطقه دور هم جمع کند، شکاف قابل ملاحظه بین سعودیها و نزدیکترین همپیمانانشان نشان داد چنان که باید راه همواری پیش روی ریاض قرار ندارد. سه نشست اخیر که در فاصله زمانی کوتاهی در شهر مکه برگزار شد، فراهم کننده فرصتی بود که ریاض تلاش کرد آنها را به محملی برای ادامه جبههسازی علیه ایران تبدیل کند. خاصه با نمایشی که پرده اولش با نشست سران اتحادیه عرب و بیانیه نمادین این نشست آغاز شد و در ادامه با گردهمایی اعضای شورای همکاری خلیج فارس ادامه یافت و پرده آخر این نمایش نیز با نشست نه چندان نتیجه بخش اعضای سازمان همکاری اسلامی ناتمام ماند. اگرچه ریاض برای پیوند دادن مسائل اخیر منطقه از جمله انفجار نفتکشهای مستقر در آبهای امارات و بی ثباتسازی در منطقه به جمهوری اسلامی ایران سنگ تمام گذاشت اما کمتر ناظری معتقد است که سعودیها به رغم این ادعاها از سه نشست یاد شده دست پر خارج شده باشند. چه خودداری عراق به عنوان یکی از کشورهای ذی نفوذ عربی در نشست اتحادیه سران عرب از امضای بیانیه پایانی که ایران را متهم به ایجاد ناامنی در منطقه میکرد، در کنار حضور نیافتن پادشاه قطر در این نشست از جمله نشانههای واگرایی در سیاست ضد ایرانی ریاض به شمار میآید. به نظر میرسد که بغداد بر خلاف ریاض و متحدان منطقهایاش سامان بخشی مناسبات و ترتیبات منطقهای را تا حدود زیادی متأثر از نقش آفرینی مؤثر تهران در معادلات منطقه میداند. این چنین بود که امیر کویت نیز از پذیرش درخواست ریاض برای روی آوردن به روشهای قلدرمآبانه علیه ایران امتناع کرد و خواستار پیگیری رویکرد مبتنی بر درایت و گفتوگو شد. مسقط هم حضور قابل اعتنایی در نشستهای مکه نداشت و تنها به پرکردن نمادین کرسی کشورش با مقامهای سطح پایین در اجلاسهای مکه بسنده کرد.
این در حالی است که گزاره تنها ماندن سعودیها در عرصه دیپلماتیک منطقه از نگاه رسانههای عربی منطقه در تبیین دستاوردهای اجلاسهای مکه دور نماند. چنان که المیادین نشستهای سه گانه در مکه را نشان دهنده این دانست که عربستان تنها امارات و شورای نظامی سودان، اسرائیل و بازهای امریکایی را در کنار خود دارد. الجزیره هم در گزارشی مینویسد: «ترامپ با نادیده گرفتن خواسته متحدان عربش به دنبال جنگهایی نیست که در آن سربازان زیادی را از دست بدهد، آن هم در حالی که یکی از وعدههای انتخاباتیاش، خارج کردن نیروهای امریکایی از مناطق درگیری، عدم ورود به جنگهای تازه و استفاده از جنگهای دیپلماتیک و زبان سیاست بود.»
رقابت در منطقه ذیل سیاست پرفراز و فرود امریکا
رقابت میان ایران و عربستان که تاکنون در حوزههای مختلفی چون عراق، سوریه و یمن بروز یافته است مانع از آن نیست که مجموع این رویدادها در سطحی فراتر و در چارچوب رابطه ایران و امریکا دیده نشود. یکی از عرصههای جدی که واشنگتن برای تقابل با تهران برگزید قرار گرفتن در جبهه کشورهای عربی برای پیگیری سیاست خاومیانهای اش بود.هدفی که بی تردید تنها به هدف ضد ایرانی ترامپ خلاصه نمیشود و منافع اقتصادی پروپیمان حاصل از معاملات هنگفت تسلیحاتی با کشورهای عربی را هم دربر میگیرد. منافعی که تا حدی زیادی نزدیکیاش به شرکای منطقهای واشنگتن را توجیه میکند. سوی دیگر این وضعیت نیاز حیاتی دولت ترامپ به کسب موفقیتی سیاسی و حل یکی از بحرانهای اصلی سیاست خارجی دولتش برای تضمین موفقیت در انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری است. نیازی که ترامپ پیشتر کوشیده بود از طریق برقراری زمینه مذاکره با پیونگ یانگ یکی از وجوه آن را تحقق ببخشد و از سوی دیگر با پیگیری سیاست تحریم و فشار منطقهای، چشم امیدی هم به واداشتن تهران برای نشستن بر سر میز مذاکره داشته باشد.
یعنی همان سیاستی که حالا متحدان عرب همپیمان امریکا را متوجه این واقعیت کرده که نمیتوان به شکل قطعی از غیرقابل اجتناب بودن رویارویی مستقیم ایران و امریکا یا خروج از وضعیت بحرانی کنونی از یک شرایط غیرقابل کنترل سخن گفت. از جمله نشانههای این شرایط پیش بینی ناپذیر انزوای عربستان در نشست با شمار زیادی از کشورهای عرب، دست کشیدن ترامپ از حمایت ریاض در جنگ فاجعه بار یمن، عقبنشینی او از شروط پیش گفتهاش برای مذاکره با ایران و ترغیب نخست وزیر ژاپن به عنوان نزدیک ترین متحد آسیایی اش برای سفر به تهران جهت مهیا کردن میز مذاکره میان ایران و امریکاست. رویدادهایی که حالا پیشنهاد بدون شرط مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا برای مذاکره با ایران که خبرگزاری رویترز روز گذشته روی خروجی اخبار خود قرار داد، این دیدگاه را تقویت میکند که عزم امریکا برای تحقق بخشیدن به دستاورد سیاسی سیاست خاورمیانهاش یعنی حل بحران رابطه با ایران بر پیگیری مزیت اقتصادی ناشی از رابطه با شرکای عربش سنگینی میکند.
این رویکرد امریکا که ناکامی ریاض در نشستهای بی نتیجه مکه بیش از پیش آن را نمایان کرد، چه بسا موجب میشود دیگر کشورها چون امارات که تحت تأثیر سیطره موهوم ریاض در منطقه امیدوار به دستیابی به اهدافشان هستند، با پیامهای ضد و نقیض ترامپ به تهران دیگر چندان امید و اتکایی به همراهی او در میدان مبارزه با کشورمان را نداشته باشند. چنانکه اسفندماه سال گذشته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، با بیان اینکه بسیاری از کشورهای عربی حتی در حاشیه جنوبی خلیج فارس روابط دوستانه ای با ایران دارند و لزومی برای ایجاد ائتلاف نظامی یا امنیتی در برابر ایران نمی بینند، گفته بود: «برعکس کشورهایی مانند عمان، قطر و کویت به دنبال جلوگیری از تنش آفرینیهای کاذب هستند و تلاشهای خوبی هم در دستور کار دارند. حتی امارات هم مواضع کاملاً منطبقی با عربستان ندارد و در داخل امارات متحده حاکمانی هستند که پیام همکاری و رفع سوء تفاهم میدهند.»
بعد از این اظهارنظر شبکه الجزیره به نقل از تحلیلگران مسائل منطقه ای صحت اطلاعات شمخانی مبنی بر ارسال پیامهای سری دوستانه برخی مسئولان اماراتی برای تهران را تأیید کرد؛ پیامهایی مبنی بر مخالفت اماراتیها با تنشزایی سیاسی و نظامی با ایران و ضرورت گفتوگو بین دو طرف.
الجزیره به نقل از این تحلیلگران نوشته بود: «شیخنشینهای الفجیره، الشارجه و دوبی، روابط و منافع مستحکمی با تهران دارند و این امارتها از سیاست ابوظبی در قبال ایران راضی نیستند.»
همه اینها را باید در کنار این واقعیت گذاشت که ایران در میانه چنین روزهای پرتنشی با واشنگتن، ریاض و متحدان منطقهایاش واکنشی کاملاً متفاوت و البته در امتداد سیاست خارجی دولت روحانی بروز داده است.
تقویت رابطه دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه، پیگیری ایده تشکیل مجمع گفتوگوی منطقهای و صلح جویی در عین داشتن نفوذ و قدرت منطقهای دست کم در ماههایی که گذشت مانع از آن شد که مجادلههای کلامی پرخاشگرایانه امریکا و ایران به درگیریهای بیشتر تبدیل شود و چه بسا استمرار آن به تفوق عقلانیت و کنار رفتن سیاست متوهمانه برای گوشهنشین کردن تهران بینجامد.
پمپئو: حاضریم بدون پیششرط با ایران گفتوگو کنیم
پاسخ ایران: تغییر رویکرد ملاک است، نه بازی با کلمات
واشنگتن باز هم به تهران پیشنهاد مذاکره داد. این بار وزیر خارجه امریکا که به سوئیس سفر کرده است در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه این کشور گفته کاخ سفید حاضر است بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند. مایک پمپئو اگرچه مدعی شده امریکا همچنان تلاش برای خنثی کردن سیاست ایران را ادامه میدهد اما برای نخستین بار از گفت وگوی بدون پیششرط با ایران سخن گفته است. شاید مقدمه طرح چنین پیشنهادی را ترامپ در خلال سفر به توکیو و در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن فراهم کرد جایی که رئیس جمهوری امریکا تأکید کرد که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست و گفت: «ایران با همین رهبران موقعیت تبدیل شدن به کشوری بزرگ را دارد. میخواهم به صراحت بگویم که ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم. ما به دنبال جلوگیری از تسلیحات هستهای هستیم.» او همچنین تأکید کرد که حاضر است برای رسیدن به توافقی تازه با تهران مذاکره کند. این موضعگیری بویژه از آن جهت حائز اهمیت میشود که پیشتر شروط 12 گانه جنجالی امریکا که چندی پیش در بیانیهای از سوی وزیر خارجه این کشور قرائت شد عملاً چشماندازی ناممکن از احتمال گفتوگوی تهران و واشنگتن به تصویر کشیده بود. اما دعوت جدید ترامپ به مذاکره که در توکیو مطرح شد، بلافاصله از سوی حسن روحانی، همتای ایرانیاش در نشست یکشنبه شب با ورزشکاران کشورمان چنین پاسخ گرفت که «ما اهل منطق و مذاکرهایم؛ اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بینالمللی به کنار میز مذاکره بنشیند و نه اینکه فرمان مذاکره صادر کند.» در پی چنین کنش و واکنشی بود که با قطعی شدن سفر نخست وزیر ژاپن به تهران که خبر آن را رسانههای ژاپنی بلافاصله بعد از سفر ترامپ به این کشور منتشر کردند، گمانهزنیها درباره ورود توکیو به عرصه میانجیگری میان ایران و امریکا تقویت شد. «آبه» قرار است طی روزهای۲۲ تا ۲۴ خرداد برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی به ایران سفر کند و احتمال میرود در کنار رایزنی پیرامون روابط دوجانبه برای مهیا کردن زمینه مذاکره میان تهران و واشنگتن هم پا پیش بگذارد. با این حال چنانکه مقامهای ایرانی تأکید کردهاند، به نظر میرسد تا زمانی که امریکا در عرصه مناسبات با تهران از سیاست فشار حداکثری خود عقبنشینی نکند، فراهم شدن شرایط گفتوگوی رو در رو امری دور از ذهن باشد.
واکنش وزارت خارجه به دعوت پمپئو
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر آمادگی بدون پیش شرط ایالات متحده برای مذاکره با «ایران» گفت: برای جمهوری اسلامی ایران بازی با کلمات و بیان اهداف پنهانی در قالب کلمات جدید ملاک عمل نیست؛ بلکه تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده امریکا در قبال ملت ایران ملاک است که تأکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.
ظریف: احترام شاید مؤثر باشد
وزیر خارجه کشورمان هم دیروز در گفتوگو با شبکه خبری ایبیسی امریکا درباره چشمانداز گفتوگوهای احتمالی با امریکا گفت که مذاکره با امریکا چندان محتمل نیست چون در واقع این مذاکرات ادامه روند فشار است. به گزارش فارس، محمدجواد ظریف تأکید کرد: تنها چیزی که با ایران کارایی دارد، احترام است. من قبلاً نیز گفتم که تهدیدات علیه ایران کارایی ندارد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. تلاش کنید که احترام بگذارید و این کار شاید مؤثر واقع شود.
در هماندیشی وکلا با رئیس دستگاه قضا چه گذشت
سیدمهدی حجتی
حقوقدان و وکیل دادگستری
انتصاب رئــــــــیس جدید قوه قضائیه با توجه به شاخصها و مؤلفههایی که برخـــــــوردار است، انتـــــظار تحولات ملموس و گستردهای را در قوه قضائیه میان حقوقدانان و وکلای دادگستری ایجاد کرد. آیتالله رئیــــــــــسی، ضمــــــــــن برخورداری از تحصیلات حوزوی و تسلط بر مبانی فقهی، سالها در کرسی قضاوت و سمتهای مختلف قضایی فعالیت داشته و در واقع از پایین ترین ردهها تا بالاترین ردههای قضایی را تجربه کرده است و به واسطه دارا بودن تحصیلات حقوقی در عالیترین سطح، از امتیازات قابل توجهی نسبت به اسلاف خویش برخوردار است. همین تمایزات، باعث میشود تا انتظارات جامعه حقوقی کشور از شخص اول دستگاه قضایی بشدت افزایش یافته و حقوقدانان و بالاخص وکلای دادگستری که در تعامل مستمر و مستقیم با دستگاه تحت مدیریت ایشان قرار دارند، در پی تحکیم روابط با قوه قضائیه و تعاملی سازنده با دستگاه قضایی کشور برای بهبود فضای همکاری و گفتمان متقابل باشند.
دعوت اخیر رئیس قوه قضائیه از جامعه وکالت کشور برای هماندیشی و گفتوگو درخصوص معضلات دامنگیر جامعه وکالت و بیان دغدغهها و نگرانیهای موجود پیرامون مسائل و موضوعات صنفی و ارائه راهکارهایی برای مساعدت جامعه وکالت کشور به نظام، در منازعات حقوقی بینالمللی نشانگر تغییر فضا و ایجاد شرایط و فرصتهای جدیدی برای همکاری و تعامل نهاد وکالت کشور با قوه قضائیه بود.
متأسفانه تاکنون به واسطه تبلیغات منفی صورت گرفته علیه وکلای دادگستری بالاخص در رسانه ملی و برخی از سوء تفاهمات فی مابین، روابط قوه قضائیه با نهاد وکالت کشور، نسبتاً کمرنگ و در سطحی پایین قرار داشت و شاید علّت عمده کمرنگی این روابط، فقدان یک زبان مشترک و نبود یک پل ارتباطی متناسب با جایگاه هر دو طرف در میانه میدان بود که خوشبختانه رئیس جدید قوه قضائیه به عنوان یک حقوقدان برجسته، با اقدام اخیر خویش در دعوت از جامعه وکالت کشور برای هم اندیشی و گفت وگو، نشان داد که هم عزم و هم قابلیت و توانایی رفع هر دو نقیصه را در روابط و تعاملات دو طرف داراست. جلسه هماندیشی اخیر که توأم با بیان دغدغهها و نگرانیهای مدیران جامعه وکالت کشور بود، فصل مشترکی را برای تغییر رویکرد قوه قضائیه نسبت به وکلای دادگستری رقم زد و متقابلاً انتظارات دستگاه قضایی از جامعه وکالت کشور نیز توسط رئیس قوه قضائیه بیان شد. رئیس قوه قضائیه نیز مستمع مطالبات و گلایههای وکلای دادگستری از قوه قضائیه بودند.
در این جلسه وکلای دادگستری به ضرورت رعایت شأن واحترام وکیل در مراجعاتی که روزانه به دستگاه قضایی دارد اشاره کردند و با گلایه از بازرسی بدنی در مبادی ورودی مراجع قضایی و نحوه برخورد دون شأن و غیرمحترمانهای که توسط برخی از مقامات قضایی و کارمندان اداری در مقام انجام وظایف وکالتی صورت میگیرد، خواهان رفع این مشکل شدند که متقابلاً رئیس قوه قضائیه نیز با اشاره به ضرورت حفظ کرامت مراجعین به دستگاه قضا، وکلای دادگستری را جزئی از خانواده دادگستری معرفی و حفظ حرمت و کرامت وکلا در مراجع قضایی را امری لازم دانستند که صرفاً با تصویب و ابلاغ بخشنامه، نهادینه نخواهد شد. به علاوه وکلای دادگستری با گلایه از عملکرد رسانه ملی که همواره در برنامههای نمایشی، وکلا را افرادی غیرموجه معرفی میکند؛ از تأثیر منفی این اقدم بر اذهان عمومی شهروندان نسبت به وکلای دادگستری و ایجاد حس بی اعتمادی عمومی نسبت به حرفه شریف وکالت سخن گفتند که این گلایه به تأیید رئیس قوه قضائیه نیز رسید و عملکرد رسانه ملی را بر نحوه قضاوت اذهان عمومی بی تأثیر ندانستند.
در بخشی دیگر از سخنان مطروحه، به نقش مؤسسات حقوقی غیرمجاز در ایجاد فساد و سوء جریان عدالت در دستگاه قضایی اشاره شد و با انتقاد از فراهم شدن امکان ثبت و فعالیت مؤسسات حقوقی توسط افراد غیر وکیل با دستورالعملی که توسط یکی از ادارات تابعه قوه قضائیه صورت گرفته، بر ضرورت واکنش مقتضی در قبال ثبت و فعالیت این مؤسسات غیرمجاز تأکید گردید و عنوان شد که رئیس قوه قضائیه با تصویب آیین نامهای، تکلیف این مؤسسات را روشن کند که رئیس قوه قضائیه نیز سامان دهی این مؤسسات را ضروری دانسته و عنوان داشتند که نمی توان به هر غیرمتخصصی اجازه داد که در امور حقوقی دخالت کند و بر سلب صلاحیت از مؤسسات حقوقی غیر مجاز برای انجام خدمات حقوقی و وکالتی، صحه گذاشتند. همچنین وکلا، با انتقاد از عملکرد دیوان عدالت اداری در صدور آرای مخالف با مصالح عمومی که فعالیت مؤسسات حقوقی غیرمجاز را استحاله میکند و نتیجه گیری معاون اول رئیس قوه قضائیه که ضرر فعالیت این مؤسسات را عملاً متوجه مردم دانستند، از وجود دستهای پنهان در حمایت از فعالیت این دست مؤسسات خبر دادند و آرای اخیر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و هیأت تخصصی دیوان را در زمینه تأیید دستورالعمل نحوه ثبت مؤسسات حقوقی و تأیید تصمیم هیأت مقرراتزدایی وزارت اقتصاد و دارایی که ملازمه با مجوز فعالیت به مؤسسات حقوقی غیرمجاز دارد را مورد نقد قرار دادند. در قسمتی دیگر از مباحث مطروحه به شانتاژها و فشارهای اخیر به کانونهای وکلای کشور برای جذب بی رویه وکیل از طریق حذف ظرفیت از آزمون وکالت و توالی فاسد آن اشاره شد که متقابلاً رئیس قوه قضائیه نیز ضمن رد افزایش بی ضابطه تعداد وکیل، عنوان داشتند که تعداد وکلا باید بر اساس نیاز کشور باشد و اگر تعداد وکلا بیش از نیاز جامعه باشد، مشکل ساز است و موجب فساد خواهد بود. به علاوه در این هم اندیشی مشترک، بر استقلال وکیل و نهاد وکالت تأکید شد و وجود دو نهاد برای تربیت وکیل، چالش برانگیز توصیف شد و بر ضرورت وحدت جامعه وکالت کشور و پرهیز از موازی کاری در امر تربیت وکیل تأکید گردید و به علاوه، تصویب آیین نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم در روزهای پایانی تصدی آیتالله لاریجانی بر قوه قضائیه مورد انتقاد قرار گرفت و عنوان شد که این آییننامه نمیتواند در مقام قانونگذاری برآمده و مرکز امور مشاوران را از یک نهاد حاکمیتی به یک نهاد خصوصی تبدیل کند. وکلای دادگستری در ادامه خواهان تصویب آیین نامه پیشنهادی جدید خویش برای اصلاح تعرفه حق الوکاله و حقالمشاوره توسط رئیس قوه قضائیه شدند که مورد استقبال قرار گرفت. در قسمتی از این هماندیشی نیز وکلای دادگستری آمادگی خود را برای ارائه انواع مساعدتهای حقوقی در عرصه بینالمللی به کشور اعلام و عنوان نمودند که از ظرفیت و نیروی متخصص لازم برای دفاع از اقداماتی که مصداق بارز نقض حقوق بشر در عرصه بینالمللی است برخوردارند.
بدین ترتیب آنچه در این هماندیشی مطرح شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، حاکی از ضرورت تشکیل کمیتهای مشترک میان نهاد وکالت و قوه قضائیه بود تا تعامل این دو نهاد در حد گفتوگو و در عالم انتزاع باقی نماند و لذا به کرات، پیشنهاد شد تا مجمعی مشترک از نمایندگان جامعه وکالت و قوه قضائیه برای تعامل مستمر و مداوم تشکیل شود تا در واقع جلسه هماندیشی برگزار شده صرفاً طلیعه و دریچهای برای تعاملات سازنده میان نهاد وکالت کشور و قوه قضائیه باشد.
بدیهی است هرمقدار که تعاملات میان این دو نهاد افزایش پیدا کند، بالطبع فضای ارائه خدمات حقوقی به مردم توسط دستگاه قضا و وکلای دادگستری مطلوبتر شده و واسطههایی مانند مؤسسات حقوقی غیر مجاز، از میان حذف خواهند شد. به علاوه در فضای تعاملی آینده، گلایهها و مطالبات دو طرف مستقیماً مطرح و مورد حل و فصل و اجابت قرار خواهد گرفت و به سوء تفاهمات مزمن و لاینحل تبدیل نخواهد شد.
حقوقدان و وکیل دادگستری
انتصاب رئــــــــیس جدید قوه قضائیه با توجه به شاخصها و مؤلفههایی که برخـــــــوردار است، انتـــــظار تحولات ملموس و گستردهای را در قوه قضائیه میان حقوقدانان و وکلای دادگستری ایجاد کرد. آیتالله رئیــــــــــسی، ضمــــــــــن برخورداری از تحصیلات حوزوی و تسلط بر مبانی فقهی، سالها در کرسی قضاوت و سمتهای مختلف قضایی فعالیت داشته و در واقع از پایین ترین ردهها تا بالاترین ردههای قضایی را تجربه کرده است و به واسطه دارا بودن تحصیلات حقوقی در عالیترین سطح، از امتیازات قابل توجهی نسبت به اسلاف خویش برخوردار است. همین تمایزات، باعث میشود تا انتظارات جامعه حقوقی کشور از شخص اول دستگاه قضایی بشدت افزایش یافته و حقوقدانان و بالاخص وکلای دادگستری که در تعامل مستمر و مستقیم با دستگاه تحت مدیریت ایشان قرار دارند، در پی تحکیم روابط با قوه قضائیه و تعاملی سازنده با دستگاه قضایی کشور برای بهبود فضای همکاری و گفتمان متقابل باشند.
دعوت اخیر رئیس قوه قضائیه از جامعه وکالت کشور برای هماندیشی و گفتوگو درخصوص معضلات دامنگیر جامعه وکالت و بیان دغدغهها و نگرانیهای موجود پیرامون مسائل و موضوعات صنفی و ارائه راهکارهایی برای مساعدت جامعه وکالت کشور به نظام، در منازعات حقوقی بینالمللی نشانگر تغییر فضا و ایجاد شرایط و فرصتهای جدیدی برای همکاری و تعامل نهاد وکالت کشور با قوه قضائیه بود.
متأسفانه تاکنون به واسطه تبلیغات منفی صورت گرفته علیه وکلای دادگستری بالاخص در رسانه ملی و برخی از سوء تفاهمات فی مابین، روابط قوه قضائیه با نهاد وکالت کشور، نسبتاً کمرنگ و در سطحی پایین قرار داشت و شاید علّت عمده کمرنگی این روابط، فقدان یک زبان مشترک و نبود یک پل ارتباطی متناسب با جایگاه هر دو طرف در میانه میدان بود که خوشبختانه رئیس جدید قوه قضائیه به عنوان یک حقوقدان برجسته، با اقدام اخیر خویش در دعوت از جامعه وکالت کشور برای هم اندیشی و گفت وگو، نشان داد که هم عزم و هم قابلیت و توانایی رفع هر دو نقیصه را در روابط و تعاملات دو طرف داراست. جلسه هماندیشی اخیر که توأم با بیان دغدغهها و نگرانیهای مدیران جامعه وکالت کشور بود، فصل مشترکی را برای تغییر رویکرد قوه قضائیه نسبت به وکلای دادگستری رقم زد و متقابلاً انتظارات دستگاه قضایی از جامعه وکالت کشور نیز توسط رئیس قوه قضائیه بیان شد. رئیس قوه قضائیه نیز مستمع مطالبات و گلایههای وکلای دادگستری از قوه قضائیه بودند.
در این جلسه وکلای دادگستری به ضرورت رعایت شأن واحترام وکیل در مراجعاتی که روزانه به دستگاه قضایی دارد اشاره کردند و با گلایه از بازرسی بدنی در مبادی ورودی مراجع قضایی و نحوه برخورد دون شأن و غیرمحترمانهای که توسط برخی از مقامات قضایی و کارمندان اداری در مقام انجام وظایف وکالتی صورت میگیرد، خواهان رفع این مشکل شدند که متقابلاً رئیس قوه قضائیه نیز با اشاره به ضرورت حفظ کرامت مراجعین به دستگاه قضا، وکلای دادگستری را جزئی از خانواده دادگستری معرفی و حفظ حرمت و کرامت وکلا در مراجع قضایی را امری لازم دانستند که صرفاً با تصویب و ابلاغ بخشنامه، نهادینه نخواهد شد. به علاوه وکلای دادگستری با گلایه از عملکرد رسانه ملی که همواره در برنامههای نمایشی، وکلا را افرادی غیرموجه معرفی میکند؛ از تأثیر منفی این اقدم بر اذهان عمومی شهروندان نسبت به وکلای دادگستری و ایجاد حس بی اعتمادی عمومی نسبت به حرفه شریف وکالت سخن گفتند که این گلایه به تأیید رئیس قوه قضائیه نیز رسید و عملکرد رسانه ملی را بر نحوه قضاوت اذهان عمومی بی تأثیر ندانستند.
در بخشی دیگر از سخنان مطروحه، به نقش مؤسسات حقوقی غیرمجاز در ایجاد فساد و سوء جریان عدالت در دستگاه قضایی اشاره شد و با انتقاد از فراهم شدن امکان ثبت و فعالیت مؤسسات حقوقی توسط افراد غیر وکیل با دستورالعملی که توسط یکی از ادارات تابعه قوه قضائیه صورت گرفته، بر ضرورت واکنش مقتضی در قبال ثبت و فعالیت این مؤسسات غیرمجاز تأکید گردید و عنوان شد که رئیس قوه قضائیه با تصویب آیین نامهای، تکلیف این مؤسسات را روشن کند که رئیس قوه قضائیه نیز سامان دهی این مؤسسات را ضروری دانسته و عنوان داشتند که نمی توان به هر غیرمتخصصی اجازه داد که در امور حقوقی دخالت کند و بر سلب صلاحیت از مؤسسات حقوقی غیر مجاز برای انجام خدمات حقوقی و وکالتی، صحه گذاشتند. همچنین وکلا، با انتقاد از عملکرد دیوان عدالت اداری در صدور آرای مخالف با مصالح عمومی که فعالیت مؤسسات حقوقی غیرمجاز را استحاله میکند و نتیجه گیری معاون اول رئیس قوه قضائیه که ضرر فعالیت این مؤسسات را عملاً متوجه مردم دانستند، از وجود دستهای پنهان در حمایت از فعالیت این دست مؤسسات خبر دادند و آرای اخیر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و هیأت تخصصی دیوان را در زمینه تأیید دستورالعمل نحوه ثبت مؤسسات حقوقی و تأیید تصمیم هیأت مقرراتزدایی وزارت اقتصاد و دارایی که ملازمه با مجوز فعالیت به مؤسسات حقوقی غیرمجاز دارد را مورد نقد قرار دادند. در قسمتی دیگر از مباحث مطروحه به شانتاژها و فشارهای اخیر به کانونهای وکلای کشور برای جذب بی رویه وکیل از طریق حذف ظرفیت از آزمون وکالت و توالی فاسد آن اشاره شد که متقابلاً رئیس قوه قضائیه نیز ضمن رد افزایش بی ضابطه تعداد وکیل، عنوان داشتند که تعداد وکلا باید بر اساس نیاز کشور باشد و اگر تعداد وکلا بیش از نیاز جامعه باشد، مشکل ساز است و موجب فساد خواهد بود. به علاوه در این هم اندیشی مشترک، بر استقلال وکیل و نهاد وکالت تأکید شد و وجود دو نهاد برای تربیت وکیل، چالش برانگیز توصیف شد و بر ضرورت وحدت جامعه وکالت کشور و پرهیز از موازی کاری در امر تربیت وکیل تأکید گردید و به علاوه، تصویب آیین نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم در روزهای پایانی تصدی آیتالله لاریجانی بر قوه قضائیه مورد انتقاد قرار گرفت و عنوان شد که این آییننامه نمیتواند در مقام قانونگذاری برآمده و مرکز امور مشاوران را از یک نهاد حاکمیتی به یک نهاد خصوصی تبدیل کند. وکلای دادگستری در ادامه خواهان تصویب آیین نامه پیشنهادی جدید خویش برای اصلاح تعرفه حق الوکاله و حقالمشاوره توسط رئیس قوه قضائیه شدند که مورد استقبال قرار گرفت. در قسمتی از این هماندیشی نیز وکلای دادگستری آمادگی خود را برای ارائه انواع مساعدتهای حقوقی در عرصه بینالمللی به کشور اعلام و عنوان نمودند که از ظرفیت و نیروی متخصص لازم برای دفاع از اقداماتی که مصداق بارز نقض حقوق بشر در عرصه بینالمللی است برخوردارند.
بدین ترتیب آنچه در این هماندیشی مطرح شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، حاکی از ضرورت تشکیل کمیتهای مشترک میان نهاد وکالت و قوه قضائیه بود تا تعامل این دو نهاد در حد گفتوگو و در عالم انتزاع باقی نماند و لذا به کرات، پیشنهاد شد تا مجمعی مشترک از نمایندگان جامعه وکالت و قوه قضائیه برای تعامل مستمر و مداوم تشکیل شود تا در واقع جلسه هماندیشی برگزار شده صرفاً طلیعه و دریچهای برای تعاملات سازنده میان نهاد وکالت کشور و قوه قضائیه باشد.
بدیهی است هرمقدار که تعاملات میان این دو نهاد افزایش پیدا کند، بالطبع فضای ارائه خدمات حقوقی به مردم توسط دستگاه قضا و وکلای دادگستری مطلوبتر شده و واسطههایی مانند مؤسسات حقوقی غیر مجاز، از میان حذف خواهند شد. به علاوه در فضای تعاملی آینده، گلایهها و مطالبات دو طرف مستقیماً مطرح و مورد حل و فصل و اجابت قرار خواهد گرفت و به سوء تفاهمات مزمن و لاینحل تبدیل نخواهد شد.
اخبار
اقامه نماز عید سعید فطر تهران به امامت حضرت آیتالله خامنهای
نماز عید سعید فطر تهران به امامت حضرت آیتالله خامنهای اقامه میشود. به گزارش ایسنا، ستاد برگزاری نماز عید فطر تهران اعلام کرد: مراسم باشکوه اقامه نماز عید سعید فطر تهران به امامت رهبر معظم انقلاب و در مصلای امام خمینی(ره) برگزار میشود. بنابر اعلام این ستاد، درهای مصلی از ساعت ٤:٣٠ صبح باز میشود و مصلی از ساعت ٥ صبح آماده استقبال از نمازگزاران خواهد بود. مراسم از ساعت ٧ آغاز و نماز عید فطر ساعت ٨:٣٠ صبح اقامه خواهد شد.
قیمت فطریه برای هر نفر هشت هزار تومان اعلام شد
دفتر حضرت آیتالله خامنهای میزان فطریه امسال را اعلام کرد. براساس اعلام پایگاه اطلاعرسانی حضرت آیتالله خامنهای، میزان فطریه براساس قیمت گندم برای هر نفر حداقل هشت هزار تومان و کفاره روزه عذر دو هزار و 500 تومان است.
روسیه خواستار نشست مسئولانه درباره برجام شد
معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که اکنون زمان مناسبی است که در آن سران سیاسی درخصوص برجام دیدار کرده و درباره آن تصمیمگیری کنند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که اخیراً به تهران سفر کرده در مصاحبه با «ایران فرانت پیج» (IFP News) درباره دیدار خود با عراقچی گفت: «در این زمان خاص، ارتباط ما با ایران حداقل برای طرف روس از اهمیت بیشتری برخوردار است.» معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری کمیسیون مشترک، گفت: «روسیه آماده شرکت در نشستی در سطح وزیران است. پیشتر از آمادگی خود برای حضور در تهران در این سطح خبر داده بودیم. در مورد محل و مکان نشست انعطافپذیر هستیم.
در هر محلی که برای دیگران مناسب باشد حاضر خواهیم شد. اما زمان مناسبی است که یک نشست مسئولانه در سطح رهبران برگزار شود. نشستی که در آن رهبران سیاسی یکدیگر را ملاقات کنند و به بحث و تصمیمگیری بپردازند.» ریابکوف درخصوص اینکه آیا برجام در مسیر مرگ و فروپاشی تدریجی هست یا نه، گفت: «در حال حاضر برجام تحت مراقبت ویژه است. این توافق زنده است.» او افزود: «به نظر من خطر فروپاشی برجام در آینده نزدیک وجود ندارد، اما ریسک این واقعه تأسفبار و مخرب در حال حاضر حتی از دو یا سه ماه پیش بیشتر است.»
درخواست تحقیق و تفحص از صدا و سیما
نایب رئیس فراکسیون امید مجلس از درخواست مطرح شدن تحقیق و تفحص از صدا و سیما بعد از تعطیلات این هفته در مجلس خبر داد. عبدالکریم حسینزاده در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: امیدوارم فضای توئیتر مکانی برای شعار دادن و اصطلاحاً شوآف دادن خصوصاً برای ما وکلای ملت نشده باشد. حالا که همه همکاران قبول زحمت کرده و درخصوص صدا و سیما توئیت میکنند و نقد دارند، بعد از تعطیلات آمادگی داشته باشند و تحقیق و تفحص از این مجموعه که رفتارهای فراقانونی دارد را کلید بزنیم.
اجرای حکم زندان برای عضو شورای شهر شیراز
نماینده مردم شیراز در مجلس از بازداشت مهدی حاجتی، عضو شورای این شهر برای اجرای حکم یک سال حبس وی خبر داد.
به گزارش ایسنا، بهرام پارسایی با به یادآوری اینکه «در پی شکایتی که از سوی مدعیالعموم علیه آقای حاجتی مطرح شده بود، ایشان بر اساس حکم اولیه به یک سال حبس و دو سال تبعید محکوم شد و پس از آن نیز از حضور در شورای شهر منع شد که با پیگیریهای صورت گرفته به جلسات شورا بازگشت»، گفت: «بعد از شکایت ایشان به حکم صادره چند روز قبل این پرونده در دادگاه تجدید نظر مورد رسیدگی قرار گرفت و انتظار میرفت با توجه به دفاعیاتی که متهم داشتند حکم نقض شود یا میزان مجازات تخفیف یابد ولی این حکم در دادگاه تجدید نظر هم تأیید و روز گذشته این موضوع با پیامک به آقای حاجتی اعلام شد. ظهر یکشنبه هم با پیامک به نامبرده اطلاع دادند که حکم ایشان به اجرای احکام ارجاع شده و بعد از ظهر دیروز نیز وی دستگیر و روانه زندان شد.»
رئیس قوه قضائیه در دیدار با وکلا:
وکلا هم به موازات قضات باید استقلال داشته باشند
وکلا میهمانان روز شنبه رئیس قوه قضائیه بودند. دیداری که آیتالله رئیسی پس از شنیدن اظهارات حاضران در جلسه که بیشتر هم جنبه انتقادی داشت، شفافسازی و واقعی سازی حق الوکالهها را دو واقعیت مهم دانست که در نگاه عمومی جامعه نسبت به وکلا بسیار تأثیرگذار است و تأکید کرد که باید به این دو مقوله توجه بیشتری شود.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیتالله سیدابراهیم رئیسی گفت: برای اینکه طرح دعاوی در دادگستریها کمتر شود و ما شاهد کاهش ورودی پروندهها به دادگستریها باشیم، قطعاً وکلا نقش عمدهای دارند و در جهت اتقان احکام همه باید کمک کنند.
نهاد وکالت میتواند در کشف حقیقت نقش اساسی داشته باشد و وکلا در جهت احقاق حق و ابطال باطل و صدور آرای سالم بسیار نقش آفرین هستند. رئیس دستگاه قضا بر موضوع ساماندهی امر وکالت در کشور تأکید کرد و ادامه داد: از نکات مهم جامعه وکلا ساماندهی جریان وکالت و نهاد وکالت است که در جهت تحقق این مسأله همه باید مساعدت و همراهی کنند؛ هم مرکز وکلای قوه قضائیه و هم کانون وکلا باید کمک کنند تا ما شاهد ساماندهی جریان وکالت در کشور باشیم و این مسأله را بتوانیم به صورت قانونی و هدفمند دنبال کنیم تا یک حرکت یکپارچه دراین رابطه صورت گیرد و حتی اگر لازم باشد، مقرراتی تصویب شود تا این کار به صورت خوبی محقق شود.
مبارزه با فساد، محور دیگری از سخنان رئیس دستگاه قضا در نشست هم اندیشی با وکلا بود که آیتالله رئیسی بر آن تأکید کرد و گفت: مبارزه با فساد یک امر مهم است که همکاری همه بخشها را میطلبد. اگر در میان وکلا یک وکیل ناسالم باشد، کل مجموعه آسیب میبینند و باید خود وکلا کمک کنند که این آسیب وجود نداشته باشد؛ همچنان که اگر یک قاضی ناسالم باشد، ما باید خودمان مدعی مبارزه و برخورد باشیم. وی تصریح کرد: طبیعتاً کوچکترین ناسالمی در این مجموعه همه اعضا را دربر میگیرد؛ لذا همه این اجزا از جمله ضابطین، وکلا، کارشناسان و قضات در امر مبارزه با فساد دخیل هستند و باید این امر را به عنوان یک وظیفه دنبال کنیم که کار وکالت توأم با سلامت باشد.
حفظ کرامت قضات و وکلا موضوع دیگری بود که آیت الله رئیسی به آن اشاره کرد و گفت: باید کرامت قضات، وکلا و اصحاب دعوی حفظ و صیانت شود. حتی باید کرامت متهم رعایت گردد و ما موظف هستیم که کرامت و شأن همه را حفظ کنیم و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، باید از عزت و عزیز بودن قاضی صیانت شود. رئیس قوه قضائیه به موضوع استقلال وکلا هم اشاره کرد و گفت: به موازات استقلال قضات، وکلا هم باید استقلال داشته باشند؛ اما منظور از استقلال وکیل چیست؟ منظور از مستقل بودن این است که وکیل در تشخیص موضوع و کشف حقیقت واقعاً مستقل بوده و نفوذناپذیر باشد.
همچنین قاضی هم وقتی همه اسناد و مدارک را دید، باید خدا را حاکم بر خود دیده و به موجب قانون رأی دهد و کسی هم در او نفوذ نداشته باشد. استقلال به این معنی درست است؛ اما این استقلال به معنای عدم نظارت بر کار آنها نیست. یعنی در قانون پیشبینی شده است که بر اینها نظارت شود. البته این نظارت به معنای بی اعتمادی به آنها نیست؛ بلکه برای تداوم اعتماد به آنها است؛ لذا ساز و کار نظارتی باید فعال بوده و ادامه داشته باشد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
چرا ریاض «تنها» ماند
-
در هماندیشی وکلا با رئیس دستگاه قضا چه گذشت
-
اخبار
-
وکلا هم به موازات قضات باید استقلال داشته باشند
اخبارایران آنلاین